Sunday, September 7, 2008

Tapai Pulut


Tapai pulut enak dimakan ketika ianya sejuk. Ia makanan lama nenek moyang kita. apa kata pada kali ini saya kongsi cara membuat tapai pulut

Bahan-bahannya :

• 1 kg beras pulut
• 1 liter air
• Ragi tapai
• Daun pisang/bekas mengisi


Cara-cara :
• Masak beras pulut menggunakan 1 liter air hingga masak
• Setelah masak, sejukkan dalam dulang dengan meratakan pada pemukaan dulang ( buat senipis mungkin agar ragi dapat sampai ke setiap butiran pulut.
• Setelah sejuk, taburkan ragi pada pemukaan pulut tadi dengan sekata. Sekiranya agak banyak ragi tertabur atas pulut, akan menghasilkan tapai yang ‘kuat’ rasa gas tapai ( gunakan penapis yang agak rapat)
• Setelah rata. Terbalikkan pulut tadi untuk menabur ragi pada permukaan sebelahnya. Kemudian, simpan dengan menggunakan daun pisang atau bekas mengisi makanan, mengikut saiz kegemaran anda.

Nota :
Terdapat tiga cara untuk memasak pulut
1. Masak menggunakan ‘rice cooker’. Tapi sesetengah ‘rice cooker’ menghasilkan banyak kerak.
2. Kukus sepenuhnya. Memerlukan masa yang lebih lama dari kaedah 1. Tetapi kalau kurang air, ada bahagian pulut yang tidak masak..
3. Masak dulu atas api hingga kering airnya, kemudian kukus. Kaedah ini memerlukan tugas yang lebih banyak dari yang lainnya. Tapi saya selalu gunakan kaedah ini kerana keraknya kurang dan dijamin beras pulutnya masak sepenuhnya.

Pantang larang :

Orang-orang tua banyak memberi pantang larang ketika membuat tapai ini. Antaranya ;

1. Perempuan tengah ‘datang bulan’ tak boleh buat dikhuatiri tapai menjadi merah. Sepengalaman saya, tapai menjadi merah bila ada peralatan kita ( termasuk tangan ) yang tidak bersih. Ada sejenis bekteria yang memberikan sifat seperti itu, tapi saya tak tau la apa nama bekteria itu. Kesimpulannya, perempuan tengah ‘datang bulan’ boleh buat, yang penting jaga kebersihan. Seelok-eloknya, jangan sentuh langsung dengan tangan pulut tu.

2. Waktu membuat tapai pulut tak elok becakap banyak, nanti tapai menjadi tawar. Bila bercakap banyak, ari liur akan masuk ke dalam pulut, jadi agak tercemar. Sebab itu tu la tapai tu jadi tawar ( agaknya la :D )

3. Jangan gunakan air pada sudu yang digunakan untuk membungkus tapai, nanti jadi tawar. Ini saya tak tau la kebenarannya sebab, setakat ni saya buat, tapai jadi manis gak :D

4. Banyak lagi, tapi tak payah la kita bincangkan disini.



Simpan selama dua hari ( hari pertama, kita buat, hari kedua kita simpan dan hari ketiga baru sedia untuk dimakan.


Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma