Saturday, October 18, 2008

Tumis-tumis Abahfateh

“Memasak? Minta maaflah, itu saya tidak tahu. Tapi emak saya dan kakak saya memang pandai masak. I love the cookings.”


Itulah antara kenyataan-kenyataan berani wanita masa kini. Tidak kira statusnya isteri, janda mahupun anak dara. Tidak tahu memasak dirasakan bukanlah satu kekurangan pada zaman sekarang. Cubalah kenyataan ini dikeluarkan 20-30 tahun yang lalu. Orang yang hendak masuk meminang pasti akan membatalkan niatnya itu.


Berbalik kepada kenyataan di atas. Tidak terkesankah wanita-wanita di luar sana yang mengagumi masakan ibu ataupun saudara maranya sedangkan dia tidak tahu memasak? Adakah dia tidak ingin masakannya dikatakan sangat sedap sekurang-kurangnya oleh suami, anak ataupun adik-beradiknya yang lain?


Pandai memasak bukanlah bermakna harus tahu resepi yang hebat-hebat, cukuplah sekadar untuk masakan hidangan harian. Tidakkah itu sukar sangat untuk dipelajari?


Saya pernah makan masakan ibu rakan saya yang saya rasakan biasa-biasa sahaja. Namun, rakan saya itu mati-mati mengatakan itulah sup paling enak pernah dimakannya. Saya akur dengan dakwaannya itu kerana itu adalah masakan yang terhasil daripada air tangan ibunya. Keikhlasan ibunyalah yang menyebabkan anaknya rasakan itulah sup yang paling enak di dunia.


Anda wanita di luar sana yang berani mengaku tidak pandai memasak? Adakah anda ingin anak anda mengeluarkan kenyataan begini suatu hari nanti?


“Restoran Chili Peppers yang emak aku selalu bawa kami ke sana memang sedap. Emak aku masak pun tak sesedap itu, lagipun dia memang jarang memasak.”


Berjinak-jinaklah dengan dapur, sudip, pisau dan sebagainya mulai hari ini!


Abahfateh

No comments: