Wednesday, December 10, 2008

Sos cucur udang

Sos ini pun resepi dari almarhumah ibu mertua

Bahan-bahanya :
• 1 biji cili merah ( hidup )
• 2 sudu sos tomato
• 5 sudu sos cili
• 2 sudu gula putih ( kalau ada gula merah lagi bagus )
• 1 ulas bawang putih
• Garam, secukup rasa

Cara-caranya :
• Masukkan semua bahan dalam mesen pengisar, kisar hingga sebati.
• Seimbangkan rasa masam, masin, manis dan pedasnya.
• Tuang dalam mangkuh hidangan
• Hidang.


Nota :
• Sos ini tidak perlu dimasak.
• Saiz hidangan untuk sos ini untuk seorang dua aje, kalau perlu makan ramai orang, besarkan lah saiznya ye ;)
• Kalau anda sukakan pedas, tambahkan la cili api. Sos ini tidak terlalu pedas kerana ‘tukang makan’ alah cili.
• Seimbangkan rasa, sos mesti ada rasa pedas, masin, manis dan juga masam. Selamat mencuba ;)



Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Thursday, December 4, 2008

Cucur udang Ibu Mertuaku.





Sudah lama saya tidak berkongsi masakan dengan pengunjung blog saya. Maaflah , bukan kerana tidak sempat menulis atau mencuba resepi baru tapi, banyak hal perlu diselesaikan terlebih dahulu. Pada kesempatan kali ini, saya berkongsi resepi tentang cucur udang. Resepi ini diajar oleh almarhumah ibu metua saya. Katanya, saya kena pandai buat sebab anak lelakinya ( suami saya la tu ) sangat suka makan cucur udang.

( nie saiz kecik untuk 1 -2 orang makan je )
Bahan-bahan :
• 100 gm tepung gandum
• 100 gm udang ( buangkan kuiltnya )
• 1 biji telur
• ½ biji bawang besar – didadukan
• ½ sudu teh kunyit ( pewarna kuning pun boleh )
• 50 gm togei ( lebih kurang segengam )
• 2 pokok daun kucai ( nak tukar dengan daun bawang pun boleh )
• Garam secukup rasa
• Air secukupnya ( leibh kurang 100ml )
• ¼ sudu teh serbuk penaik ( baking powder ) – optional


Cara-caranya :
• Masukkan telur, kunyit garam dan air ke dalam tepung. Pukul hingga sebati semua bahan tadi ( seeloknya guna wisker tu la senang sikit ). Jika anda mahu menggunakan serbuk penaik, masukkan, dan kacau lagi.
• Seimbangkan rasa masin mengikut citarasa anda.
• Untuk memastikan adunan tidak terlebih atau terkurang air, cuba anda tarik dengan menggunakan senduk. Adunan tidak terlalu laju jatunya dan agak terputus-putus sedikit. Jumlah air tidak tetap kerana ia bergantung dengan jenis telur yang kita gunakan.
• Masukkan bahan-bahan lain seperti udang, togei, daun kucai dan bawang besar.
• Kacau hingga sebati.
• Anda boleh terus menggoreng atau biarkan sebentar dalam ½ jam. Menurut almarhumah ibu mertua saya, biarkan sekejap untuk membolehkan adunan kembang dan cucur kita akan lembut, tidak liat.


Nota :
Kuantiti sayuran (udang, togei dan kucai ) adalah mengikut citarasa anda. Saya suka letak banyak agak cucur nampak ‘meriah’, tak la kosong sangat. Sebab itu suami saya kata cucur saya ‘sangat meriah’

Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Tuesday, November 11, 2008

Tumis-tumis Abahfateh - Sate Kajang

Tempohari, saya bawa isteri dan anak-anak makan luar. Tidak jauh, di Kajang sahaja. Kami pesan makanan untuk kami berdua dan Sate Kajang untuk anak-anak.

Saya ambil secucuk sate dan menjamahnya.
“Sedap.“ Itulah yang terkeluar daripada mulut saya. Sedap yang saya maksudkan itu adalah rasa yang saya pernah saya nikmati 20 tahun dahulu.

Inilah rasa Sate Kajang yang sebenarnya. Rasa yang saya cari-cari sejak seorang pengusaha sate mula menguasai pasaran Sate Kajang dan menyebabkan banyak pengusaha sate yang lain gulung tikar. Ironinya, orang ramai sudah tidak merujuk Sate Kajang dengan Sate Kajang, tetapi kepada nama pengusaha sate tersebut.


Saya bukanlah ingin mengatakan sate keluaran penguasa pasaran sate kajang itu tidak sedap. Sedap rasanya cumanya bagi saya keaslian rasanya sudah terjejas. Bagi seseorang yang pernah menikmati Sate Kajang yang sebenar dahulu, saya rindukan rasa aslinya itu. Umpama rendang buatan ibu kita, walaupun sepanjang tahun kita boleh menikmati rendang bila-bila masa dan dimasak oleh tukang masak terkenal, resepi asli ibu kita, makcik kita ataupun sesiapa yang kita kagumi itu jugalah yang kita cari semasa hari raya atau ketika menyambut hari-hari istimewa seperti perkahwinan.


Tidaklah saya ingin mendedahkan di manakah lokasinya buat masa sekarang kerana saya perlu rasa sate-sate di tempat yang lain juga kerana salah satu perkara yang saya ingin buat selepas pulang dari Labuan ialah mencari pengusaha sate yang masih mengekalkan keaslian Sate Kajang.


Mungkin anda ada lokasi yang anda rasa sedap dan menepati ciri-ciri yang saya sebutkan tadi. Maka bolehlah cadangkan kepada saya di kotak komen yang tersedia.

Abahfateh
http://abahfateh.blogspot.com


p.s – saya rindukan bau tisu basah wangi percuma yang disediakan oleh pengusaha sate suatu masa dahulu.

Tuesday, October 21, 2008

Spageti Bolonese




Rasanya sudah terlalu lama saya tidak berkongsi resepi dengan pengunjung blog ini. Maaflah, terlalu banyak komitmen sejak akhir-akhir, dari mood baru berpindah rumah, puasa, raya, anak demam dan seribu satu macam perkara. Untuk kali ini, saya akan berkongsi resepi untuk membuat sos spageti bolonis. Resepi ini saya dapati dari internet juga, tapi saya terlupa untuk menyimpan alamat asalnya. Setakat ini, sudah dua kali saya mencuba resepi ini. Hasilnya, memuaskan ( :D ) dapat pujian dari ‘tukang makan’ (tested tau Big-Jarn)

Bahan-bahannya:
• 500 g spageti
• 500 g daging lembu cincang ( kekadang saya tukar dengan ayam cincang )
• 300 ml susu segar ( apa-apa susu pun boleh )
• 2 labu bawang besar kuning ( bawang cina ) – cincang halus
• 3 ulas bawang putih – cincang halus
• 1 batang lobak – didadu kecil
• 2 batang saleri – didadu kecil
• 4 – 5 biji tomato segar – didadu kecil
• 1 tin tomato puri ( berat lebih kurang 440 g )
• 1 tin cendawan butang – dihiris
• 1 sudu teh oregano/ mix herbs
• 3 sudu besar minyak zaitun ( minyak masak biasa pun boleh )
• 2 sudu besar mentega
• Garam dan gula – secukup rasa
• Parutan keju pamersan – hiasan


Cara-cara :

Untuk Pasta :
• Rebus spageti dengan sedikit garam dan minyak.
• Setelah masak, angkat dan hidangkan.

Untuk Sos :
• Panaskan minyak dan mentega, bila mentega dah berbuih, masukkan bawang besar dan bawang putih. Tak perlu lama, cukup sekadar bawang layu.
• Masukkan daging cincang, goreng hingga keperangan.
• Masukkan pula sayuran ( kecuali tomato segar ). Goreng hingga kesemua sayuran lembut.
• Kemudian, masukkan pula susu dan kuatkan api. Masak hingga susu mendidih dan kacau selalu. Bila susu sudah diserap daging, masukkan pula tomato puri dan tomato segar. Gunakan tin tomato puri untuk menambah air sebanyak 2 tin ke dalam kuah sos. Kacau kuah dari masa ke semasa.
• Masukkan pula herba campur, garam dan gula.
• Biarkan kuah mendidih lebih kurang 7 minit.
• Perlahankan api ( paling kecil dapur gas anda boleh, agak-agak patut la )
• Reneh sos hingga menjadi pekat ( lebih kurang reneh 1 – 2 jam, lebih lama lagi bagus )
• Seimbangkan rasa masam, masin dan manis.
• Sedia untuk dihidang


Nota :
• Saiz hidangan bagi resepi ini, cukup untuk 6 – 8 orang dewasa makan ( tapi tengok gak cara makannya, sikit atau banyak ;) ).
• Sekiranya anda mempunyai periuk non-stick, elok la anda gunakannya kerana apabila masa mereneh lama, kerak akan tebal di dasar periuk anda.
• Seelok-eloknya anda gunakan periuk yang tinggi juga agar sos kurang memercik keluar.
• Kalau tidak habis dimakan, anda boleh menyimpan sos ini ke dalam peti sejuk ( bahagian dingin beku ) dan bila anda nak makan, panaskan sahaja. Ini cadangan saja, sebab saya buat macam tu la, tak perlu selalu buat.


Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Saturday, October 18, 2008

Tumis-tumis Abahfateh

“Memasak? Minta maaflah, itu saya tidak tahu. Tapi emak saya dan kakak saya memang pandai masak. I love the cookings.”


Itulah antara kenyataan-kenyataan berani wanita masa kini. Tidak kira statusnya isteri, janda mahupun anak dara. Tidak tahu memasak dirasakan bukanlah satu kekurangan pada zaman sekarang. Cubalah kenyataan ini dikeluarkan 20-30 tahun yang lalu. Orang yang hendak masuk meminang pasti akan membatalkan niatnya itu.


Berbalik kepada kenyataan di atas. Tidak terkesankah wanita-wanita di luar sana yang mengagumi masakan ibu ataupun saudara maranya sedangkan dia tidak tahu memasak? Adakah dia tidak ingin masakannya dikatakan sangat sedap sekurang-kurangnya oleh suami, anak ataupun adik-beradiknya yang lain?


Pandai memasak bukanlah bermakna harus tahu resepi yang hebat-hebat, cukuplah sekadar untuk masakan hidangan harian. Tidakkah itu sukar sangat untuk dipelajari?


Saya pernah makan masakan ibu rakan saya yang saya rasakan biasa-biasa sahaja. Namun, rakan saya itu mati-mati mengatakan itulah sup paling enak pernah dimakannya. Saya akur dengan dakwaannya itu kerana itu adalah masakan yang terhasil daripada air tangan ibunya. Keikhlasan ibunyalah yang menyebabkan anaknya rasakan itulah sup yang paling enak di dunia.


Anda wanita di luar sana yang berani mengaku tidak pandai memasak? Adakah anda ingin anak anda mengeluarkan kenyataan begini suatu hari nanti?


“Restoran Chili Peppers yang emak aku selalu bawa kami ke sana memang sedap. Emak aku masak pun tak sesedap itu, lagipun dia memang jarang memasak.”


Berjinak-jinaklah dengan dapur, sudip, pisau dan sebagainya mulai hari ini!


Abahfateh

Wednesday, October 8, 2008

Kek Coklat Atas Lori

Assalamualaikum,

Bulan lalu, kami secara sederhana menyambut ulangtahun Muhammad Faiq yang pertama. Ibufaiq dengan idea kreatifnya telah merekabentuk satu bentuk kek yang menarik (namun tidaklah sampai boleh hadiahkan kepada YDP Agong).


Kek Coklat seperti biasa namun di hias di atas lori mainan seperti ini:

Teruja Faiq dan sepupu-sepupunya semua. Bukannya ingin menikmati kek tersebut tetapi lebih kepada rekabentuk yang ringkas namun menarik ini. Apapun, kita sebagai ibu bapa perlulah lebih kreatif untuk anak-anak.


Inilah untungnya tahu memasak kek, boleh buat sesuka hati. Kalau di kedai kek agaknya berapakah agaknya akan dikenakan harganya nanti?


Gambar di bawah menunjukkan betapa terujanya Faiq dengan kek tersebut.



Abahfateh
Imej oleh Abahfateh juga.

Sunday, September 21, 2008

Kangkung Masak Pekasam Tenggiri



Terdapat pelbagai cara untuk memasak sayuran kangkung ni, berikut merupakan salah satu cara yang anda boleh cuba untuk memasak kangkung.

Bahan-bahannya :
• 1 ikat kangkung
• 2 ulas bawang putih (cincang halus )
• ½ ekor ikan tengiri papan pekasam ( ambil isinya sahaja )
• 1 biji cili hidup merah ( hiasan )
• Garam dan gula secukup rasa.
• 2 sudu makan minyak masak
• 1 biji tomato merah ( potong 6, sebagai hiasan )
• Bawang goreng ( tabur )

Cara-caranya :
• Tumis bawang putih dengan minyak masak hingga sedikit kekuningan.
• Masukkan isi ikan tenggiri, tumis sebentar dalam 2-5 minit.
• Masukkan cili merah, tumis dalam 2-5 minit
• Masukkan sedikit air ( ikut citarasa, nak berkuah, masukkan banyak sket air., kalau tidak masukkan dalam 100ml air sahaja.
• Masukkan garam dan gula, mengikut citarasa anda
• Masukkan kangkung yang telah disiang ( ambil daun dan batang yang muda sahaja tau )
• Kacau-kacau dalam 5 minit ( jangan lama sangat, nanti layu sangat tak sedap )
• Masukkan tomato. Kacau-kacau ala kadar.
• Uji rasa masain dan manisnya sekali lagi.
• Selesai
• Hidangkan. Sedap dimakan ketika panas-panas

Nota :
sekiranya anda gemarkan makanan pedas, boleh tukarkan cili merah dengan cili padi.

Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Friday, September 19, 2008

Nasi Impit/himpit




Nasi impit atau himpit, saya pun kurang pasti mana satu ejaannya yang betul. Mudah sahaja cara membuatnya Cuma mengambil masa yang agak lama sedikit. Cuba anda bayangkan anda akan pergi ke satu sudut dunia dimana anda tidak dapat memperolehi nasi impit, ketupat nasi yang segera. Jadi, anda boleh cuba kaedah ini. Selamat mencuba ;)

Bahan-bahannya :
• 1 cawan beras
• 5 cawan air
• Sedikit minyak masak

Cara-caranya :
• Basuh beras, seperti kita hendak memasak nasi. Kemudian masukkan 5 cawan air
• Tenggekkan atas api. Gunakan api paling kecil bagi dapur anda kerana anda akan mereneh beras tersebut selama dua jam. Sekiranya anda mempunyai periuk non-stick tu, lagi bagus kerana boleh mengurangkan kerak.
• Dari masa ke semasa, kacau nasi tadi.
• Setelah nasi menjadi halus dah kering ( lebih kurang dalam 2 – 2 ½ jam ), tuang dalam bekas loyang yang telah disapukan minyak masak di atasnya.
• Ratakan nasi hingga memenuhi keseluruhan ruang loyang tadi.
• Permukaan nasi tadi, tuangkan sedikit minyak masak. Tujuannya untuk memudahkan kita meratakan dan memadatkan nasi tadi.
• Biarkan seketika hingga sejuk.
• Sedia untuk dihidang

Nota :
• Bekas loyang tu tak semestinya yang aluminium, ia boleh diganti dengan apa-apa bekas sekali pun.
• Nasi himpit boleh dimakan bersama kuah kacang, lodeh dan sup.



Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Friday, September 12, 2008

Cup Cake Butter.




Hidangan ini sesuai diberikan kepada anak-anak kerana saiznya yang kecil. Mungkin anda juga boleh bakarnya dalam loyang Cuma, saya tak pernah cuba. Resepi ini mudah dan anak-anak saya sukannya. Resespi dari seorang kawan dari utara.

Bahan-bahannya :
• 6/7 biji telur
• 1 cawan tepung gandum
• 1 ½ cawan tepung naik sendiri
• 1 ½ cawan gula
• 1 biji mentega ( 250 gm )
• 1 sudu teh esen vanilla
• 1 sudu makan ‘baking powder’


Cara-caranya :

• Pukul gula dan mentega hingga kembang
• Dalam bekas yang lain, pukul telur hingga kembang
• Satukan telur dan mentega serta gula yang telah kembang dalam satu bekas. Pukul lagi hingga sebati dan gula menjadi hancur ( kalau gula kasar lah )
• Masukkan pula bahan-bahan yang lain seperti tepung gandum, tepung naik sendiri, ‘baking powder’.
• Akhir sekali, masukkan esen vanilla.
• Kacau hingga sebati.
• Masukkan dalam acuan kecil-kecil mengikut saiz kegemaran anda.
• Baker dalam oven selama 15 minit dengan suhu 180oc


Nota :
• Sekiranya anda mahukan mengguna perisa lain seperti oren, masukkan perisa oren atau sagat kulit limau sunquick ke dalam adunan.
• Kalau anda mahukan kelainan, anda boleh juga masukkan coklat urai, cip coklat, badam hacur, kismis atau apa saja di dalam adunan sebelum membakar.
• Lapisan atas anda boleh letak sos coklat atau icing sebagai hiasan.
• Masa membakar sebenarnya bergantung kepada jenis oven yang kita gunakan. Jadi sekiranya dengan masa yang saya beri tetapi kek anda belum masak, maka bakarlah lagi hingga masak ( permukaannya kekuningan ). Masa yang diberi di atas hanya sebagai panduan.


Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Wednesday, September 10, 2008

Tom Yam Ayam ala Selera Malaya




Bahan-bahannya:
• 6 potong ayam sederhana besar ( bagi saiz ayam potong 12 )
• 2 sudu besar sos ikan (cadangan; cap sotong )
• I biji bawang besar ( bagi dua, separuh dikisar dan separuh lagi potong-potong )
• 3 biji cili kering ( dikisar )
• 4 helai daun limau purut ( koyakkan kepada dua bahagian )
• 15 biji limau kasturi ( limau nipis atau lemon pun boleh ), diambil jusnya.
• 2 batang serai ( dititik )
• Garam secukup rasa
• Gula secukup rasa
• 1 batang lobak
• ¼ Bunga kobis
• 1 biji tomato ( potong 6 )
• 3 keping besar cendawan tiram ( kalau dapat cendawan bulat, sama bentuk dengan cendawan cina lagi bagus )
• 1.5 liter air



Cara-caranya:
• Basuh ayam dan ketepikan
• Kisar separuh bahagian bawang besar bersama cili kering
• Rebus bawang dan cili yang telah dikisar sehingga cili agak masak.
• Kemudian masukkan separuh dari 1.5 liter air.
• Bila air agak mendidih, masukkan serai, bawang yang dipotong-potong dan sos ikan.
• Agak-agak berselang 5 minit, masukkan ayam pula.
• Rebus hingga ayam separuh masak kemudian masukkan sayur-sayuran.
• Agak-agak ayam dan sayuran telah masak, masukkan lebihan air tadi
• Masukkan daun limau purut, air limau, garam dan gula.
• Kacau hingga sebati dan seimbangkan rasa. Kalau kurang masam lagi, tambah jus limau. Bilangan limau di atas hanya sebagai panduan.
• Sedia untuk dihidang



Nota.
• Lebih enak kalau ditambah dengan daun ketumbar. Akar daun ketumbar masukkan dalam masakan dan daunnya tabur sebagai hiasan.
• Ayam boleh diganti dengan udang atau sotong atau ikan, ikut selera anda
• Sayuran pula, anda boleh pelbagaikan mengikut citarasa anda. Anda boleh tambahkan lain sayuran seperti jagung muda, brokoli dan seumpamanya.
• Menurut petua orang-orang tua, cari daun limau purut yang seperti angka lapan kerana ia tidak memberikan rasa pahit pada hidangan kita.



Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Sunday, September 7, 2008

Tapai Pulut


Tapai pulut enak dimakan ketika ianya sejuk. Ia makanan lama nenek moyang kita. apa kata pada kali ini saya kongsi cara membuat tapai pulut

Bahan-bahannya :

• 1 kg beras pulut
• 1 liter air
• Ragi tapai
• Daun pisang/bekas mengisi


Cara-cara :
• Masak beras pulut menggunakan 1 liter air hingga masak
• Setelah masak, sejukkan dalam dulang dengan meratakan pada pemukaan dulang ( buat senipis mungkin agar ragi dapat sampai ke setiap butiran pulut.
• Setelah sejuk, taburkan ragi pada pemukaan pulut tadi dengan sekata. Sekiranya agak banyak ragi tertabur atas pulut, akan menghasilkan tapai yang ‘kuat’ rasa gas tapai ( gunakan penapis yang agak rapat)
• Setelah rata. Terbalikkan pulut tadi untuk menabur ragi pada permukaan sebelahnya. Kemudian, simpan dengan menggunakan daun pisang atau bekas mengisi makanan, mengikut saiz kegemaran anda.

Nota :
Terdapat tiga cara untuk memasak pulut
1. Masak menggunakan ‘rice cooker’. Tapi sesetengah ‘rice cooker’ menghasilkan banyak kerak.
2. Kukus sepenuhnya. Memerlukan masa yang lebih lama dari kaedah 1. Tetapi kalau kurang air, ada bahagian pulut yang tidak masak..
3. Masak dulu atas api hingga kering airnya, kemudian kukus. Kaedah ini memerlukan tugas yang lebih banyak dari yang lainnya. Tapi saya selalu gunakan kaedah ini kerana keraknya kurang dan dijamin beras pulutnya masak sepenuhnya.

Pantang larang :

Orang-orang tua banyak memberi pantang larang ketika membuat tapai ini. Antaranya ;

1. Perempuan tengah ‘datang bulan’ tak boleh buat dikhuatiri tapai menjadi merah. Sepengalaman saya, tapai menjadi merah bila ada peralatan kita ( termasuk tangan ) yang tidak bersih. Ada sejenis bekteria yang memberikan sifat seperti itu, tapi saya tak tau la apa nama bekteria itu. Kesimpulannya, perempuan tengah ‘datang bulan’ boleh buat, yang penting jaga kebersihan. Seelok-eloknya, jangan sentuh langsung dengan tangan pulut tu.

2. Waktu membuat tapai pulut tak elok becakap banyak, nanti tapai menjadi tawar. Bila bercakap banyak, ari liur akan masuk ke dalam pulut, jadi agak tercemar. Sebab itu tu la tapai tu jadi tawar ( agaknya la :D )

3. Jangan gunakan air pada sudu yang digunakan untuk membungkus tapai, nanti jadi tawar. Ini saya tak tau la kebenarannya sebab, setakat ni saya buat, tapai jadi manis gak :D

4. Banyak lagi, tapi tak payah la kita bincangkan disini.



Simpan selama dua hari ( hari pertama, kita buat, hari kedua kita simpan dan hari ketiga baru sedia untuk dimakan.


Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Sunday, August 31, 2008

Saya dan Isu Semasa



Baru-baru ini ( 29 Ogos 2008 ) baru sahaja selesai bajet ( belajawan ) tahunan untuk tahun 2009. Walaupun di ceruk dapur tempat saya, izinkan saya mengutarakan pendapat saya berkaitan senario politik di negara ini, termasuklah isu bajet ini. Maaf lah, ini hanya pandangan saya sahaja, mana yang tidak bersetuju, silalah turunkan komen anda.

Pada saya, bajet pada kali ini, sedikit sebanyak mengambilkira tekanan dari pembangkang ( sekarang dikenali sebagai Pakatan Rakyat ). Contohnya, pemberian subsidi elektrik banyak RM20 kepada rakyat Malaysia dari 1 Oktober hingga akhir 2009 ( bagi yang layak ). Walaupun bunyinya bukan subsidi, tetapi itulah istilah yang tepat. Namun persoalannya, adakah ianya dapat menyelesaikan kesempitan hidup rakyat Malaysia secara mutlak? Siapa yang mendapat manfaatnya dan siapa yang hanya ‘berputih mata’? Sama-sama lah kita fikir dan renungkan.

Saya percaya kepada keseimbangan kuasa. Dengan kata lain, pembangkang di Malaysia ini telah menjalankan tugasnya dengan baik. Memang seperti yang kita ketahui, pembangkang kerjanya hanyalah mempersoalkan sahaja segala tindak tanduk kerajaan. Sedar atau tidak, ia sebenarnya memberikan kebaikan kepada kita rakyat Malaysia. Kalau kerajaan tidak ditegur, mungkin kerajaan akan ‘lupa diri’ dengan membuat perbelanjaan ‘syok sendiri’. Contoh mudah, kita perhatikan anak-anak kita. Kalau kita tidak perhatikan ketika mereka sedang bermain, apa yang akan jadi? Mula-mula main lari-lari. Kemudian main panjat-panjat. Kemudian lompat-lompat. Makin lama makin tinggi mereka melompat. Pada tahap itu, anak-anak ini telah lupa bahawa tindakannya itu akan memudaratkan dirinya. Disini peranan ibu bapa untuk menjaga keselamatan anak-anak ini. Jika kita kaitkan dengan senario politik negara kita, pembangkang berperanan seperti ibu bapa, menegur mana yang perlu ( walaupun kekadang kita rasa lebih dari yang patut ).

Saya teringat kisah ketika saya belajar dulu, pensyarah saya pernah berkata ‘kelemahan manusia adalah kesukarannya untuk berfikir secara rasional. Contohnya, suami kita akan kata balik lewat kerana menyiapkan kerja-kerjanya di pejabat, walhalnya sang suami duduk lepak-lepak di kedai makan bersama teman-temannya. Kenapa? Sebab sang isteri akan membebel bila tahu sanag suami keluar lepak-lepak dengan kengkawan. Oleh itu, sudikah anda, sebagai isteri ditipu oleh sang suami? Alasannya menipu, malas nak bersoal jawab yang kekadangnya menjadi satu pergaduhan. Jadi, marilah kita insafi diri kita, adakah kita rela untuk selalu ditipu? Tak kiralah sesiapa sahaja, termasuk kerajaan dan pembangkang.


Kesimpulannya di sini, selagi sesuatu perkara itu baik, kita terimalah. Belajarlah berfikiran secara rasional, bukan mengikut kata hati. Semoga kita sentiasa tergolong di kalangan orang-orang yang beriman….

Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma

Friday, August 29, 2008

Labuan yang telah ku tinggalkan



Setelah sekian lama bermastautin di bumi Labuan, tibalah detik 24 Ogos 2008 saya dan keluarga meniggalkan bumi Labuan yang betuah. Pelbagai kenangan pahit dan manis telah di cipta di sana. Walaupun agak sayu meninggalkan teman-teman dan kenangan, namun demi masa depan, kami harus melakukan sesuatu. Sayu juga rasa hati apabila anaknda tercinta, Fateh, membuat permintaan ‘Ibu, nanti kita datang sini lagi ye!’.

Bermulalah kisan kehidupan saya dan keluarga di bumi Selangor ini. Di sini kami harus mencari tapak yang baru untuk meneruskan kehidupan. Kepada teman-teman di Labuan, terima kasih banyak-banyak atas segala bantuan, perhatian dan persahabatan. Tanpa anda sekalian, kesunyianlah kami disana. Suka duka, pahit manis, susah senang dikongsi bersama. Semoga kita akan bersua kembali disuatu masa.

Mungkin di bumi Selangor ini menjanjikan sesuat yang baru. Sebagai langkah pertama, kami mencuba untuk berniaga dengan menjual dodol ( kata org putih tu, ‘test market ‘). Jualan ini untuk hari raya. Jadi kepada semua pengunjug blog ini, selamat menyambut ketibaan Ramadhan Al-Mubaraq. Semoga kita semua mendapat rahmat dan hidayah dari Allah yang melimpah ruah.

Di samping itu juga, saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan kepada semua warganegara Malaysia tidak kita dimana pun kita berada. Semoga Malaysia tetap di hati walau apa yang terjadi dan dimana pun kita berada.


Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma

Thursday, August 28, 2008

Roti ‘Abahfateh’ John.

Anda sering mengeluh dengan harga sarapan anda yang berjumlah RM3 hingga RM5 setiap pagi?

Anda tidak sempat memasak pada waktu pagi kerana anda fikirkan nasi lemak, mee goreng ataupun telur separuh masak dengan roti baker?

Anda tidak mahu memasak?

Apa kata anda cuba resepi mudah di bawah. Hasil masakannya adalah ala-ala roti john di pasar malam. Hasilnya pasti tidak akan mengecewakan.

Bahan-bahannya.


  1. 3 biji roti frankfurter (roti buku pun boleh, bahagi dua)
  2. ¼ biji bawang merah (didadu)
  3. 1 ulas bawang putih (didadu)
  4. ½ biji tomato (didadu)
  5. 2 biji telur (dipukul sehingga kembang)
  6. 1 sudu besar minyak masak.
  7. Secubit garam (masuk ke dalam telur)
  8. Sedikit lada sulah (masuk ke dalam telur)


Mudah sahaja cara memasaknya.

  1. Panaskan minyak di atas kuali pan.
  2. Masukkan bawang merah dan bawang putih ke dalam telur yang sudah dipukul.
  3. Tuang telur ke atas kuali dan ratakan.
  4. Taburkan tomato atas telur.
  5. Terus letakkan potongan roti ke atas telur.
  6. Biarkan dalam ½ minit ke 1 minit sebelum diterbalikkan.
  7. Sedia untuk di makan.


Nota:

i. kalau ada daun sup atau bawang, racik halus dan masukkan sekali ke dalam telur.




Bagaimana mudahkan? Kalau tidak sempat makan di rumah, bungkuslah dengan kertas timah dan sedia dimakan hangat-hangat sesampainya anda di pejabat. Jimat belanja.


Resepi di atas sesuai untuk 3 orang dewasa dengan kos lebih kurang RM3 sahaja. Murah dan mudah!

Selamat mencuba!



Abahfateh

http://abahfateh.blogspot.com


Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma

Monday, August 18, 2008

Dodol Selera Malaya untuk Dijual

Assalamualaikum,

Anda pernah kacau dodol? Penat bukan?

Jika anda tidak pernah kacau dodol sekalipun, pasti anda pernah mendengar cerita betapa payahnya mengacau dodol.

Namun, ia tetap menjadi manisan yang menjadi pilihan sepanjang zaman. Kini mudah sahaja, anda boleh mendapatkannya daripada kami. Jadikan dodol sebagai manisan yang baru di meja hidangan anda atau jadikan ia hadiah untuk orang tersayang atau orang yang anda ingin hargai.

Harga jualan di bawah adalah tanpa kos penghantaran (jika ada).

Buat masa ini, penghantaran terhad kepada kawasan-kawasan seperti Putrajaya, Serdang, Kajang, Bandar Baru Bangi, Cheras, Balakong dan Selatan Kuala Lumpur.

Jika anda berada di luar kawasan yang disebutkan di atas, sila telefon kami atau hubungi kami di telefon atau alamat e-mel di bawah.

Jika e-mel, sertakan nama penuh anda, alamat kediaman dan surat menyurat anda, nombor telefon, e-mel (jika ada).

Sila tempah sebelum atau pada 7 September 2008. Penghantaran akan dibuat selewat-lewatnya pada minggu ke-3 Ramadhan.

Cuba jangan tak cuba!


Friday, August 15, 2008

Donat Dingin Beku


Macam pelik rasanya kalau menggunakan perkataan 'dingin beku' kerana biasanya kita menggunakan perkataan 'frozen'. Hakikatnya, kedua-duanya mempunyai makna yang sama.

Dewasa ini, banyak kita dapati produk dingin beku dipasaran. Namun, tahukan anda, sebenarnya kita mampu untuk membuatnya sediri. Uli adunan seperti biasa, tapi buatlah dalam kuantiti yang lebih dari apa yang anda perlukan. Selebihnya, jadikan ia dingin beku.

Terdapat dua cara untuk kita buat.

Pertama :

setelah donat kembang dan sedia untuk digoreng, goreng seperti biasa tetapi dalam kadar masa yang dua hingga lima saat. Tujuannya adalah untuk mematikan yis. Setelah itu, letak dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk bahagian dingin beku. Apabila anda ingin mengorengnya, hanya keluarkan dan biarkan sehingga suhu bilik dan goreng.

Kedua :

Canaikan donat seperti biasa dan susun dalam dulang pada keadaan seperti kita mahu mengembangkannya ( susun satu-satu dan jarakkannya ). Kemudian, masukkan terus ke dalam peti ais bahagian dingin beku. Setelah beku, susun dalam bekas yang lebih mudah untuk kita menyimpannya, dan simpan. Apabila anda mahu menggorengnya, anda perlu susunya seperti mahu menggembangkannya. Anda perlu beri masa untuk donat itu mengembang seperti biasa. Apabila sudah kembang, boleh goreng. Menggunakan kaedah ini, donat seperti baru kita uli.

Jadi, tidak perlulah anda menguli donat selalu apabila anda mahu makan. Jadi, mana yang berkesempatan bolehlah mencuba....


Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma



Thursday, August 14, 2008

Donat Ubi Kentang ( home made version )



Bahan-bahannya :

Bahan A
· 350 g tepung gandum
· 2 sudu besar gula putih
· 5 gm mentega
· 1 biji kentang ( kecil ) direbus lembut dan dilecek halus
· 10 gm susu tepung ( saya gunakan susu Fateh )
· 1 biji telur ayam
· Dough Softner ( optional )

Bahan B
· ½ sudu teh yis segera ( kering )
· 80 ml air suam
· 2 sudu besar gula putih

Cara-caranya :
· Larutkan gula ke dalam air suam dan masukkan yis
· Ketepikan dan biarkan hingga yis berbuih .
· Satukan semua bahan A.
· Masukkan pula bahan B.
· Uli hingga sebati dan lembut.
· Proses menguli adalah antara proses yang penting dalam pembuatan donat.
· Jika terlembik, tambahkan tepung lagi dan kiranya adunan keras, tambahkan air. Jumlah air tidak dapat ditetapkan kerana bergantung kepada telur dan kentang yang kita gunakan.
· Canai adunan dan terap mengikut bentuk yang dikehendaki.
· Letakkan dalam dulang yang bertabur tepung dan biarkan ia kembang ( lebih kurang 1-2 jam)
· Panaskan minyak dan goreng. Goreng gunakan api yang sederhana kerana donat senang hangus.
· Salutkan gula atau coklat. Ikut citarasa anda.
· Hidang

Saya suka guna acuan yang kecil kerana senang untuk anak-anak memakannya. Sebenarnya donat ini sudah biasa buat, oleh kerana kali ini saya buat bentuk bintang, maka Fateh pun berkata ’mmmm sedapnya’...... dalam hati berkata ’ ala sama jer resepinya’. Itulah bukan mudah ’memancing citarasa kanak-kanak nie. Kita kena berimaginasi seperti mereka dahulu ......

Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma

Tuesday, August 12, 2008

Masak Lemak Nanas dengan Ikan Kurau Kering



Bahan-bahannya :
·
100 gm ikan kurau masin
· ½ biji nanas ( saiz kecil )
· 4 ulas bawang merah
· 2 ulas bawang putih
· 2 cm kunyit hidup
· 150 ml santan pekat ( dari ½ biji kelapa )
· 150 ml santan cair
· Garam dan gula secukup rasa

Cara-caranya :

· Rebus nanas yang telah dipotong-potong dengan menggunakan santan cair hingga nanas menggeluarkan jus.

· Masukkan ikan kurau masin dan kacau seketika. Biarkan seketika sehingga ikan nampak lembut sedikit.

· Masukkan bawang merah, bawang putih dan kunyit hidup yang telah ditumbuk. Biarkan seketika hingga sebati.

· Setelah itu, masukkan santan pekat dan kecilkan api.

· Seimbangkan rasa antara masin, manis dan masamnya. Oleh kerana ikan kering ni dah masin, sepatutnya tak perlulah tambah lagi garam. Cuma tambah sedikit gula agar naik rasa lemaknya. Sentiasa kacau santan agar tidak berketul jadinya ( pecah santan la tu namanya )

Pesanan :


Lebih enak kalau ditambahkan dengan cili padi.
Menu ni nak dimakan bersama anak-anak, maka tiada la ciliapi. Sekiranya anda mahu menambah ciliapi, rebus cili api yang telah ditumbuk dengan nanas tadi bagi memastikan cili masak. Kemudian, proses sama sepertimana yang dinyatakan di atas.


Cabaran untuk memasak lemak adalah memastikan santan tidak pecah. Oleh itu, lepas masukkan santan pekat, ( bagi yang kurang mahir ) kecilkan la api sekecil yang boleh. Kemudaian reneh la dengan api yang kecil sambil menegacau santan tersebut hingga agak-agak sudah masak.


Asam jawa/asam keping tak perlu letak kerana jus nanas sudah cukup masam. Kalau nanas terlebih rebus pun akan mengeluarkan jus yang masam amat. Jadi, rebus nanas agak-agak ia telah bertukar warna menjadi agak jernih, kemudian baru teruskan proses memasak.


Menurut Almarhumah ibu mertua saya, masak lemak ni lebih sediap kalau kita gunakan periuk tanah, rasanya lebih manis, asli dan menyihatkan. Memandangkan saya tidak mempunyainya, maka gunakan periuk yang ada sahaja.

Masak lemak ni tak leh la lawan masak lomak cili api Nogori Sembilan ... hehhe ni cuma masak yang ringkas aje... ;)

Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma


Sunday, August 10, 2008

Makaroni Berkeju Bakar


Anak Malaya dewasa ini tidak kekok untuk makan keju. Contohnya, kami la… Tak kan la kami asyik nak makan kari dan belacan sahaja kan, sesekali kami menukar selara untuk mempelbagaikan makanan kami. Di sini saya ingin berkongsi resepi yang agak mudah untuk anda cuba.


Bahan-bahannya :
· 130 gm makaroni
· 2 ulas bawang putih ( cincang halus )
· 1 sudu kecil herba campuran ( tak taruk pun taka pa )
· 30 gm mentega
· 25 gm tepung gandum
· 1 biji lobak ( potong memanjang )
· 5 ekor udang sederhana besar ( buang kulit dan potong-potong)
5 biji bebolah udang ( potong dalam saiz agak kecil )
· 175 ml susu cair
· 200 ml air kosong
· 50 gm keju Parmesan ( diparut )
· 50 gm keju Monzarella
· Garam, gula, lada sulah secukupnya.


Cara-caranya :

· Rebus makaroni hingga empuk. Ketepikan.
· Cairkan mentega dan masukkan tepung, bawang putih dan herba campuran. Masak dan kacau hingga sos tersebut nampak berbuih dan likat ( awass jangan sampai hangus ). Gunakan pemukul telur untuk mengacau sos berkenaan hingga proses membuat sos selesai agar sos tidak berketul-ketul.
· Masukkan susu cair, air dan masak lagi hingga sos mendidih dan pekat.
· Masukkan makaroni yang telah direbus tadi, lobak, bebola udang, udang dan keju parmesan.
· Masukkan ke dalam mangkuk tahan oven dan taburkan keju selebihnya. Untuk keju tabur, saya gunakan keju Monzarella.
· Bakar dengan menggunakan suhu 200oc selama 10 minit
· Sedia untuk dimakan

Pesanan :

· Bagi anda yang gemarkan keju, anda boleh melebihkan lagi keju dalam masakan ini. Maklumlah kami nie ’beginer’, jadi saya letak keju sekadarnya sahaja. Jenis keju, terpulang kepada anda, asal keju tersebut sesuai dengan masakan nie ( keju membuat pizza )

· Sayuran pula, boleh letak bunga kobis, brokoli atau cendawan. Oleh kerana putra-putra saya suka makan lobak, maka saya campurkan lobak sahaja lah.

· Bagi yang gemarkan krim masakan, anda boleh menukar susu cari dengan krim masakan. Sebenarnya resepi asal menggunakan krim masakan, oleh kerana kesukaran mendapatkan krim masakan di tempat saya, maka saya menukarnya dengan susu cair. Tapi rasanya pun ok juga Cuma, tidak selemak menggunakan krim.

· Sangat lazat dimakan panas-panas.

· Gambar, maaf la ya, agak polos gambar nie sebab tak sempat nak hias-hias kerana ketidaksabaran putra-putraku untuk menikmatinya...


Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma

Friday, August 8, 2008

Apam Pisang Coklat Urai



Sesekali hendak juga merasa hidangan yang lain.
Setelah puas membelek majalah Saji ( keluaran Ogos 2008 ) jumpa resepi yang agak mudah. Berikut resepi yang hendak saya kongsi bersama

Bahan-bahannya :
· 1 biji pisang berangan
· 2 biji telur
· 100ml minyak masak
· 100gm gula
· ½ sudu soda bikarbonat
· 80gm tepung gandum ( ayak )
· 1 sudu besar coklat urai


Cara-caranya :

· Kisar gula, minyak dan telur.
· Kemudian masukkan pula pisang dan kisar hingga halus
· Tuangkan adunan ke dalam bekas lain.
· Masukkan tepung yang telah di ayak dan soda bikarbonat tadi
· Kacau hingga sebati
· Setelah itu, masukkan coklat urai dan gaul hingga sebati lagi.
· Tuangkan adunan ke dalam acuan untuk dikukus dan kukus dalam masa 10 – 15 minit



Mudah kan? kalau ada pisang dah terlalu ranum, elok jangan dibuang. Gunakan untuk buat apam ini.



Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma

Sunday, August 3, 2008

Chip Chocolate Butter Cookies with Almond

Satu Resepi Dua Rasa


Dalam pelbagai jenis masakan, kek, kuih atau biskut merupakan antara jenis masakan yang tidak digemari oleh Abahfateh. Namun, buat pertama kalinya, beliau telah terpanggil untuk mencuba bakatnya dalam bidang ini. Biskut yang telah dipilih olehnya adalah biskut mentega coklat cip.

Setelah mendapatkan resepi, dengan tidak teragak-agak, beliau membuat biskut tersebut dan telah mendapat pujian yang menggalakkan oleh Fateh. Kata Fateh “Sedapnya biskut yang Abah buat. Nanti Abah buat lagi ye”

Oleh kerana kesibukan tugas, Abahfateh tidak dapat memenuhi kehendak Fateh. Maka saya pun membuatkan biskut tersebut utuk Fateh. Berikut merupakan resepi yang telah kami gunakan :

Biskut Mentega Cip Coklat dengan Badam

(Chip Chocolate Butter Cookies with Almond)

Bahan-bahannya :

  1. ½ cawan mentega
  2. ½ cawan gula perang
  3. 3 sudu besar ( table spoon ) gula pasir
  4. 1 biji telur
  5. 2 sudu teh esen vanilla
  6. ½ sudu teh baking soda
  7. ½ sudu teh baking powder
  8. 1 ¾ tepung gandum
  9. 1 ½ sudu teh kopi segera (nescafe pun boleh)
  10. 100 gm cip coklat
  11. 100 gm badam hancur

Cara-caranya :

  1. Pukul mentega dan gula hingga gebu
  2. Masukkan pula telur dan esen vanila, pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan pula bahan-bahan lain seperti gula perang, baking soda dan baking powder.
  4. Hancurkan kopi segera dan masukkan dalam adunan tadi.
  5. Setelah sebati, masukkan pula cip coklat
  6. Di atas kertas pembakar biskut ( ada dijual dikebanyakan pasaraya)
    bentukkan mengikut bentuk yang dikehendaki.
  7. Setelah itu, bakar pada suhu 150oc selama 15 minit.

Walaupun menggunakan resepi yang sama, hasil yang diperolehi tidak sama. Dari analisa yang telah kami buat, cara kami membuat adalah berbeza. Perbezaan langkah pembuatan telah memberikan output yang berbeza.

Perbezaan cara mengadun :

Abahfateh hanya meletakkan gula putih sahaja ketika dipukul bersama mentega. Secara psikologinya, nampaklah bila mentega itu menggebu. Saya pula, bancuh kesemua jenis gula ( gula perang dan gula putih ) ketika memukulnya dengan mentega.

Hasil analisis dari biskut yang telah siap :

Biskut Abahfateh lebih rangup, sesuai untuk disimpan lama. Versi saya pula, lebih gebu dan agak rapuh biskutnya, sesuai diberi untuk budak yang baru nak tumbuh gigi contoh.

Apa pun anda patut mencuba resepi ini. Anda boleh hidangkan untuk anak-anak anda kerapa resepi ini telah diubah suai dengan menggurangkan sukatan gulanya. Biskut ini tidak terlalu manis. Dengan itu, anda juga boleh menjimatkan wang anda kerana anak anda tiada lagi alasan untuk membeli biskut coklat cip di pasaran.

Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma

Saturday, August 2, 2008

Rojak Buah



Sesekali teringin juga kita mahu menikmati kelazatan buah-buahan segar. Disamping boleh membekalkan beberapa vitamin, ia juga boleh menjadi pilihan bagi mereka yang ingin mengurangkan pengambilan makanan yang berkabohidrat tinggi.


Bahan-bahannya :

1. 1 botol otak udang
2. 1 botol besar kicap manis kipas udang
3. 2 botol besar sos cili ‘life’
4. 3 sudu besar sos tomato
5. Kicap masin ( kalau kurang masin )
6.
Gula melaka ( kalau otak udang kurang)
7.
Kacang dan bijan ( untuk tabur )


Cara-caranya :
· Campurkan semua bahan ke dalam periuk ( kecuali bahan tabur )
· Masak kesemua adunan tadi hingga mendidih dan pekat.
· Uji rasanya sehingga secukup rasa dengan citarasa anda.
· Angkat dan hidangkan.
· Untuk resepi sihat, kacang tanah bakar menggunakan oven. Bagi kesan lebih sihat, tumbuka la kacang itu ye, jangan kisar pula ;)

Buah-buahan :
· Belimbing
· Jambu batu
· Sengkuang
· Nanas
· Timun
· Epal
· Mengikut citarasa

Cara-caranya :
· Potong buah-buah tersebut mengikut citarasa anda. Tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil asalkan memudahkan anda untuk menjamahnya.
· Curahkan kuah rojak yang telah sejuk tadi ke atas buah-buahan yang telah dipotong.
· Taburkan kacang tanah tumbuk dan bijan ( jika mahu ) .
· Sedia untuk dinikmati.


Dari resepi ini, kuantiti kuah yang diperolehi lebih kurang 2 litter lebih. Jadi, yang lebih tu boleh la simpan dalam peti ais. Jika berkeinginan menikmati, ambil saja kuah rojak dan potong buah.
Boleh sekali ajak rakan taulan, jiran tetangga menikmati rojak buah ni.

Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma