Sunday, August 31, 2008

Saya dan Isu Semasa



Baru-baru ini ( 29 Ogos 2008 ) baru sahaja selesai bajet ( belajawan ) tahunan untuk tahun 2009. Walaupun di ceruk dapur tempat saya, izinkan saya mengutarakan pendapat saya berkaitan senario politik di negara ini, termasuklah isu bajet ini. Maaf lah, ini hanya pandangan saya sahaja, mana yang tidak bersetuju, silalah turunkan komen anda.

Pada saya, bajet pada kali ini, sedikit sebanyak mengambilkira tekanan dari pembangkang ( sekarang dikenali sebagai Pakatan Rakyat ). Contohnya, pemberian subsidi elektrik banyak RM20 kepada rakyat Malaysia dari 1 Oktober hingga akhir 2009 ( bagi yang layak ). Walaupun bunyinya bukan subsidi, tetapi itulah istilah yang tepat. Namun persoalannya, adakah ianya dapat menyelesaikan kesempitan hidup rakyat Malaysia secara mutlak? Siapa yang mendapat manfaatnya dan siapa yang hanya ‘berputih mata’? Sama-sama lah kita fikir dan renungkan.

Saya percaya kepada keseimbangan kuasa. Dengan kata lain, pembangkang di Malaysia ini telah menjalankan tugasnya dengan baik. Memang seperti yang kita ketahui, pembangkang kerjanya hanyalah mempersoalkan sahaja segala tindak tanduk kerajaan. Sedar atau tidak, ia sebenarnya memberikan kebaikan kepada kita rakyat Malaysia. Kalau kerajaan tidak ditegur, mungkin kerajaan akan ‘lupa diri’ dengan membuat perbelanjaan ‘syok sendiri’. Contoh mudah, kita perhatikan anak-anak kita. Kalau kita tidak perhatikan ketika mereka sedang bermain, apa yang akan jadi? Mula-mula main lari-lari. Kemudian main panjat-panjat. Kemudian lompat-lompat. Makin lama makin tinggi mereka melompat. Pada tahap itu, anak-anak ini telah lupa bahawa tindakannya itu akan memudaratkan dirinya. Disini peranan ibu bapa untuk menjaga keselamatan anak-anak ini. Jika kita kaitkan dengan senario politik negara kita, pembangkang berperanan seperti ibu bapa, menegur mana yang perlu ( walaupun kekadang kita rasa lebih dari yang patut ).

Saya teringat kisah ketika saya belajar dulu, pensyarah saya pernah berkata ‘kelemahan manusia adalah kesukarannya untuk berfikir secara rasional. Contohnya, suami kita akan kata balik lewat kerana menyiapkan kerja-kerjanya di pejabat, walhalnya sang suami duduk lepak-lepak di kedai makan bersama teman-temannya. Kenapa? Sebab sang isteri akan membebel bila tahu sanag suami keluar lepak-lepak dengan kengkawan. Oleh itu, sudikah anda, sebagai isteri ditipu oleh sang suami? Alasannya menipu, malas nak bersoal jawab yang kekadangnya menjadi satu pergaduhan. Jadi, marilah kita insafi diri kita, adakah kita rela untuk selalu ditipu? Tak kiralah sesiapa sahaja, termasuk kerajaan dan pembangkang.


Kesimpulannya di sini, selagi sesuatu perkara itu baik, kita terimalah. Belajarlah berfikiran secara rasional, bukan mengikut kata hati. Semoga kita sentiasa tergolong di kalangan orang-orang yang beriman….

Selamat Merangsang Rasa, Memikat Aroma

No comments: