Tuesday, September 15, 2009

Nasi Kabuli




Sudah lama rasanya saya tidak berkesempatan untuk berkongsi resepi dalam blog ini. Dicelah-celah kesibukan membuat persiapan menjelang aidilfitri ini, saya luangkan sedikit masa untuk berkongsi resepi yang mudah untuk tatapan semua ( resepi pun ambil dari majalah saji keluaran September 2009 ). Oleh kerana tidak sempat saya merakamkan gambar masakan ini kerana setelah siap disaji, azan menandakan berbuka puasa pun berkumandang. Oleh itu, gambar saya import dari sajionline. Maaf lah ya dan selamat mencuba.


Bahan-bahanya :

  • 1 cawan beras bas mati
  • 2 cawan stok daging
  • 3 ulas bawang merah (Dimayang)
  • 1 ulas bawang putih (Dimayang)
  • 1 sudu kecil minyak sapi
  • ½ sudu kecil ketumbar (Ditumbuk atau guna serbuk)
  • ¼ sudu kecil jintan manis (Ditumbuk atau guna serbuk)
  • ¼ sudu kecil jintan putih (Ditumbuk atau guna serbuk)


Cara Menyediakannya :

  • Basuh beras dan toskan
  • Panaskan minyak, masukkan bawang putih dan merah berserta rempah sehingga naik bau.
  • Masukkan beras dan goreng agak-agak rata semua bahan tumisan
  • Masukkan stok daging dan tambahkan bahan perasa seperti garam dan gula
  • Biarkan hingga masak
  • Hidangkan
  • Taburkan dengan buah gajus, kismin dan bawang goreng sebagai hiasan
  • Sedia untuk dimakan
Nota :
Resepi ini saya telah ubahsuai mengikut citarasa saya dan sumber resepi masakan ini, seperti yang telah saya nyatakan tadi dari majalah saji keluaran September 2009.

No comments: