Thursday, September 30, 2010

Bebola Daging Selera Malaya





Rasa-rasanya sudah lama saya sudah tidak menulis dalam blog Selera Malaya ini (tuan rumah tidak mengemaskinikannya, tidaklah saya ingin menyibuk-nyibuk pula). Namun sebagai permulaan, saya ingin berkongsi satu resepi yang mudah dan cepat. (Kurang 30 minit boleh selesai).

Resepi ini tercipta secara tiba-tiba. Pada hari terciptanya resepi ini konon-kononnya hendak masak spaghetti bolognese dengan daging. Fikir-fikir lebih baik buat bebola daging cumanya tidak tahu bagaimana caranya. Malas hendak meng’google’ terus saya fikirkan bahan yang sesuai dan ianya seperti berikut :

Bahan utama
~ 500g daging kisar
2 biji bawang besar dicincang halus
3 ulas bawang putting dicincang halus
1 sudu teh jintan putih
1 sudu teh jintan manis
½ sudu teh ketumbar
~2 atau 3 sudu teh serbuk lada hitam
2 sudu the garam
1 biji telur dipukul
~ 1 sudu besar tepung gandum

Semua rempah hendaklah dikisar halus.

Bahan Perapan
~ 2 sudu besar kicap
2 sudu besar madu

Bagaimana caranya? Gaullah semua bahan utama dan apabila siap maka bentuklah ia menjadi bebola kecil mengikut saiz yang anda ingini. Dengan bahan seperti ini dan saiz bebola yang sederhana, kita boleh dapat 30 sehingga 40 biji bebola daging.

Rebuskan ia, angkat dan toskan seketika kerana kita hendak memerap rebusan bebola daging ini dengan kicap dan madu. Gaul rata dan perap seketika selama 10 hingga 15 minit. Selepas itu, panaskan sedikit minyak di atas pan tidak melekat dan gorenglah ia dengan menggolek-golekkan ia di atas pan tersebut

Insya-Allah, rasa daging akan diperkuatkan dengan rempah yang diletakkan terutamanya lada hitam. Bukan sahaja sesuai dimakan dengan spaghetti Bolognese namun enak dimakan dengan nasi, roti atau dimakan begitu sahaja.

Selamat mencuba!
-abahfateh-

p/s : Jika anda pernah menonton filem The God Cookery Cookery Master lakonan Stephen Chow, pasti anda teringat adegan bebola daging melantun-lantun sehingga boleh dijadikan pengganti bola pingpong.

No comments: