Saturday, October 16, 2010

Ayam Goreng Kari Tomato Selera Malaya





Ayam Goreng Berkunyit adalah cara menggoreng ayam yang paling mudah dan ringkas. Ayam digaul dengan serbuk kunyit dan garam lalu digoreng dan siap. Saya ingin berkongsi satu resepi ayam goreng yang cukup mudah dan sedap. Pemerhatian saya apabila saya menggunakan resepi ini, anak-anak saya akan makan nasi habis dan licin. Alhamdulillah. Resepi yang bakal saya kongsikan untuk 2 ketul ayam, jadilah kalau hendak masak lebih, pandai-pandailah mengubahsuainya ye….


Bahan Utama



2 ketul ayam
1 sudu besar serbuk kari
½ sudu besar serbuk kunyit
½ sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos tomato




Gaulkan ayam dengan bahan-bahan tersebut dan perap sekurang-kurangnya 15 minit. Jika ketulan ayam adalah bahagian isi, kelarlah ia supaya lebih mudah meresap masuk ke daging. Gorenglah dalam minyak yang panas. Hasil gorengan akan menjadi coklat kehitaman kesan sos tomato dan sos tiram.

Makanlah panas-panas dengan nasi kosong berulamkan ulam-ulaman. Pasti anda akan rasa tidak berbaloi pergi ke restoran-restoran yang menyediakan hidangan ayam goreng, Insya Allah. Selamat mencuba.



Abahfateh

No comments: