Friday, October 8, 2010

Roti Telur Berkeju




Sedaya upaya, saya menyediakan menu sarapan untuk anak-anak saya makan. Saya pasti bukan saya sahaja yang mempunyai masalah untuk menyediakan hidangan sarapan yang suka dinikmati oleh anak-anak. Seboleh-bolehnya saya mahu anak-anak saya menjamah makanan yang mengandungi pelbagai sumber nutien yang baik untuk pembesaran tubuh badan mereka. Berikut adalah resepi roti telur yang terhasil dah digemari oleh anak-anak saya

Bahan-bahannya :
• 1 biji telur
• 1 sudu makan keju ( saya menggunakan keju parmesan )
• Sedikit garam dan gula dan serbuk lada sulah ( sebagai perisa )
• 1 ulas bawang putih
• 3 keping roti ( potong-potong mengikut citarasa anda )
• 1 sudu makan mentega ( untuk menggoreng )

Cara-caranya :
• Pecahkan telur, campurkan dengan keju, garam dan gula serta serbuk lada sulah. Pukul hingga sebati
• Panaskan kuali ( Seeloknya gunakan non-stick pan ), letakkan mentega dan bawang putih ( bawang putih ambil rasa sahaja sebab kanak-kanak tidak akan mahu makan sekiranya melihat fizikal bawang putih tersebut).
• Celupkan roti ke dalam campuran telur tadi dan gorengkan dalam kuali ( menggunakan mentega yang sedikit sahaja )
• Hiaskan dan hidangkan. Hidangkan bersama hirisan timun dan tomato. Enak dimakan ketika panas-panas.
Selamat mencuba.

No comments: